Hovedmeny

Søk

 

annonse

annonse

  •  

     

     



     

Du er her:

  • Aktuelt

Verktøylinje

Annonse

"Gammel-GS" kommer tilbake

Publisert: 14.12.2008

BMW gjør helomvending og tilbyr 650GS med singelmotor igjen. Men ikke i Norge.

Billig-BMW: G650GS med motor produsert i Kina blir 15% billigere enn sist den var på markedet for et år siden.

Ivar Kvadsheim

Full forvirring: G650GS blir identisk med "gamle" F650GS, mens nye F650GS bruker samme twinmotor på 800 kubikk som F800GS.

650GS med 650-motor: I 2007 hadde BMW modellen F650GS med ensylidret Rotax-motor. I 2008 ble denne erstattet av en tosylindret 800-kubikker. Modellen var en rimeligere utgave av søsterskipet F800GS, men navnet var fortsatt F650GS.

BMW gjorde noen tapre forsøk på å forklare hvorfor en 800-kubikker skulle hete F650GS, men den virkelige årsaken var nok at den dermed kunne beholde "inngangsmodell"-preget til tross for større motore og høyere pris.

G-serie: Stort sett har navnevalget bare ført til forvirring, og bedre blir det ikke nå når 650GS med singelmotoren på 650 kubikk kommer tilbake igjen.

I et tappert forsøk på å holde orden i rekkene følger BMW sin egen navnepolitikk med å gi G-betegnelsen til alle singel-modeller.

Navnet på den nye, gamle modellen blir dermed G650GS.

Ikke for alle: G650GS blir bare tilgjengelig i enkelte land, blant annet Spania og USA.

Lavere pris: For øvrig er G650GS identisk med den gamle 650-utgaven av F650GS, men med to viktige forskjeller.

Motoren blir nå laget i Kina og prisen blir 15% lavere enn sist den var på markedet.

Etterspurt: Så vidt vi vet var det i utgangspunktet etterspørsel fra kunder i politi og militæret som gjorde at BMW startet opp igjen produksjonen av singel-650GS, men også vanlige kunder har ønsket seg en enklere og rimeligere GS-utgave.

BMW gir nå etter for ønsket og tilbyr G650GS i noen land, men kjører en ekstremt lav profil på denne noe ufrivillige relanseringen.

Det betyr blant annet at vi ikke har helt oversikt over hvilke land det gjelder, men den nye modellen vil i alle fall komme for salg i Spania og USA - og ikke i Norge.

Kommentarer til artikkelen

  • Duccini

    Made in China, ja ja BMW... Noe for Europris??

  • Günther

    Bra med produksjon i Kina, med god kvalitetskontroll, i en fabrikk som kommer til å eksistere i åra som kommer. Mange andre lands produsenter står overfor store problemer for tida...

  • Vegard

    Vet ikke jeg. Vært borti noen ATV'er fra Kina og der var kvalitet totalt fraværende for å si det mildt! At Bmw begynner å sette Kina deler i syklene sine er vel ikke akkurat forenelig med det gamle kvalitetsstempelet de har hatt for å si det sånn. Bedre å kjøre japsesykkel da jo :-)

  • Intruder

    Gjør vel ingenting om motoren er kinesisk.BMW tester dem sikkert på alle mulige vis.
    Hvor mange 2-hjulinger ruller rundt i Kina,er vel ikke bare ræl vel......?

  • Günther

    Vegard skriver: "Vet ikke jeg. Vært borti noen ATV'er fra Kina og der var kvalitet totalt fraværende"
    Dette har da ingenting med BMW sin kvalitetskontroll av motorene som blir produsert i Kina?

  • HansP

    Jeg tror Kina-varer begynner å bli bra, jeg. I alle fall noen av dem.

  • Dette er begynnelsen på slutten når det gjelser BMW.
    Hvis de ikke ser seg råd til å produsere motorer i sin egen bakgård er det over og ut med en merkevare som har brukt 80 år på å stå for kvaluiet.

  • ThorH

    Det har gått "ubekreftede rykter" om dette siden før sommeren. X-serien slo aldri til, og forhandlerne i USA var ikke fornøyde med at den bestselgende modellen forsvant. De gikk hardt ut på et salsgmøte i våres, og fikk til slutt gjennomslag. Så ble de stille og rolig relansert for en måneds tid siden, med photoshoppa materiell. (En rød G650GS speiler seg som gul GS i en parkert bil. ... http://www.bmwmotorcycles.com/images/bikes/2009g650gs/wallpaper_800_600/3.jpg )

    I høst krevde de australske forhandlerne også å få den tilbake. Der er hovedargumentet at F650GS/1 var godkjent som begynnersykkel, mens F650GS/2 får akkurat litt for mange kW/kg. (Vet ikke hvorfor de ikke bare kan strupe dem, som her.) Nå ser det ut til at de får viljen sin.

    Litt overraskende at også Spania har kastet seg på, men det er en storselger der også. Men politimarkedet kunne de vel behandlet særskilt, uten full distribusjon? Eller kommer den rett og slett tilbake overalt?

    Om motoren bygges av Rotax eller av Kymco spiller vel egentlig ikke så stor rolle? Jeg regner med at de har sendt ned verktøyet og følger opp kvalitetssikringen, så den fortsetter å være like uslitelig som før. Så vidt jeg forstår, skal sykkelen fortsatt settes sammen i Berlin.

  • Ivar Kvadsheim

    Takk for mye god info ThorH - er du "innenfor" selv, eller henger du bare mye hos BMW-forhandlere og drikker kaffe? ;)

    Jeg tror vel heller ikke det har så mye å si hvor motoren blir laget. Det viktige er hvem som har kontroll med hvordan den blir laget.

    Vet du om det faktisk er Kymco som lager den? De er taiwanske (og det er vel for så vidt en del av Kina hvis vi spør kineserne), og BMW skriver eksplisitt at motoren blir laget i Kina.

  • Jompa

    Den som, i dagens verden, går rundt å har angst for kinaproduserte varer og komponenter har jaggu en vanskelig og traumatisk hverdag. Underbuksene vil rakne, flatskjerm tv`en vil blåse sørveggen ut, bilen vil knele, himlen ramler i hodet på deg og den EDB maskinen man sitter å knotter på er jaggu ikke trygg den heller.

  • Hvis det blir så bra kvalitetskontroll på kinamotorer, blir det vel like dyrt å produsere dem i Kina som i Tyskland eller Østerrike. Dette handler mye om kampen om våre arbeidsplasser. Internasjonale kapitalistiske prinsipper er årsak til at vi er i ferd med stupe inn i en global krise økonomisk som økologisk.Tror noen her at kinamotorene og produksjonslinja for arbeiderne der og miljøhensyn ved produksjonen er like bra som i Europa?

  • Jompa

    Nei. Nøkkelordet er billig arbeidskraft og produksjonskapasitet. Kinesiske stålarbeidere har ikke 6 ukers ferie som sine tyske kolleger, og de jobber for knapper og glansbilder.
    At BMW flytter en marginal del av produksjonen dit er bare en ørliten parantes i denne sammenhengen. Du kan ikke gå en dag i norge uten å ta i noe som ikke har vært berørt av kinesiske eller andre asiatiske lavkosthender. Sjansen er stor for at du faktisk også spiser det (ref: fiskeforedling).

    Men grovt sett er jeg enig med deg.

  • Og se hvordan det gikk da Mercedes lot Vito produseres i Spania. Til og med Lada hadde et bedre rykte enn Vito. Snakk om kvalitetssprang. Og hvordan er egentlig klimakostnadene på en kinamotor produsert i et av verdens klimamessige verstinger? Og fraktet på kjøl halve jorda rundt? Jeg tror at fremtidens mc-prodsenter må lære seg et nytt ord . Klimakostnader.

  • En gang i tida het det at ting produsert i Japan var bare noe møkk - seinere var det Korea som laget bare dritt. Tida har vist at ethvert lavkostland (som Japan en gang var) på nokså kort tid klarer å produsere varer i akkurat den kvaliteten som markedet ønsker. Vi har dessuten flere eksempler på at auropeiske fabrikanter har laget dårlige enkeltprodukter også. Både Opel og Mercedes har et par modeller som rustet fortere enn avdragene ble betalt.... Det er skikkelig nedtur!

  • Jompa

    Skal vi trekke fram britisk bilindustri?
    Ikke de merkene vi ser i dag på Top Gear men de vanlige folkebilene som selvdestruerte jevnlig langs norske veier til langt inn på 80 tallet.
    Greit nok at de kverka seg selv pga. evige streiker og arbeidskonflikter, men kvaliteten da mann!!

  • HansP

    Ah - hvilke minner bringer ikke tanken på en ekte Leyland Princess?

  • Dette er ingen gammel GS. Gammel GS var R80GS
    Forøvrig er vel halvparten av alle deler til alle BMW-modeller produsert i Kina og andre lavkostland. Desverre er det bare navnet som er Tysk. Jeg vet hva det koster å produsere en K1200LT og F650GS (inside info). En F650GS koster å produsere ca det samme som en litt påkostet sydentur for 1 person.........Tar du med kjerringa og begge ungene har du en LT.
    Beregnet livsløp for en BMW motorsykkel er 10-15 år.
    Japsene har enda lavere med 5 år+3+2år

    Kinesisk motor eller ei, det er ikke så mange delene i K og F modellene som er produsert i Europa heller.
    Deter billigdte sort material (aluminim) og arbeid over hele linjen. Hadde det ikke vært slik hadde ingen av oss løyst ut en ny BMW med forhandleren fordi at en BMW sykkel ville kostet 2-3 ganger mer e om alt hadde vært produsert i Tyskland.Det er i Tyskland som i Norge, sosilaistene og fagforeninen har knekt all industri.

  • Ok - så er det slik at en BMW består av mange deker fra lavkostland. Men det er nok ikke fagforeninger og sosialister som har knekkt all industri, men kapitalisme, grådighet og det evige jag etter profitt. Når mange nok arbeidere i Kina vil ha nye biler, billige mc`er, flatskjermer og 2 sydenturer i året så kommer produktene derfra til å koste like mye som her i vesten.

  • Tor

    På sikt vil det nok bli like dyrt å produsere deler i østen som det er i Europa.

    Men frem til dette skjer kan vi nyte billige deler produsert av vakre barnehender under livsfarlige forhold.
    Velkommen etter BMW - japsene har skjønt det i mange år!

  • Intruder

    Bernhard. Livsløpstallene dine er utrolige,er de hentet fra norsk supperåd ??
    BMW 10-15 ÅR
    Japsene 5+3+2 ÅR
    Sjekk alderen på brukte sykler på FINN.
    GOD JUL

  • Tor

    Tviler ikke på at BMW har lengre livsløp enn mye annet.
    Jeg har en Yamaha fra 90-tallet og den står ofte halve sessongen og venter på deler. En kompis har en BMW fra sent 70-tall (30 år!) og han får deler på 3-5 dager.
    Skulle jeg finne på å selge Yamahaen får jeg kanskje nok til trikkebiletten hjem, BMWen er verdt over 35.000.

  • Intruder

    Livsløp varierer selvsagt,men de tallene Bernhard kommer med er bare egenproduserte antagelser........
    Gidder han se på f.eks. Finns bruktsider,finnes det japser fra både 70,80 og 90 tallet tilsalgs.
    Slike tall er rene Lottorekka.

  • Tor

    Det hjelper lite å se på Finn.
    De BMW-gutta som har kjørt de to-ventilerte langt nekter jo plent å selge dem!

  • ThorH

    Er bare "innenfor" ChainGang-forumet, Ivar. Der er det mange som henger mye hos forhandlerne sine rundt omkring i verden.

    Mener å ha lest en uttalelse fra BMW et eller annet sted om at det var Kymco som produserer disse motorene, men jeg skal ikke banne på det. Kymco er et Taiwanesisk selskap, men de har også flere fabrikker på fastlandet.

  • Kommer ikke 650 motorene fra Chongqing Loncin i Kina, og 450 fra Kymco,Taiwan?

    Hilsen Rotax kjørende BMW eier.

  • jeg eier en F 650 GS dakar og er veldig fornøid! Men har list til en F 800GS Brukt 2 år gsmmel! Har det nåe vits å legge 65000 /70000 kr i tilleg for den nye e2 sylinder!? Eller bare beholder min gamle 2004 mod GS 650 en sylinder Dakar !? Takk!

  • TrondA

    God tur videre på ensylindret 2004 modell! Du har kvalitet og driftsikkerhet omtalte nye versjon ikke nødvendigvis har maken til. 65/70.000 kroner for noe nytt som ikke engang fungerer bedre til det Dakar - modellen ble bygd for, oppleves temmelig meningsløst. Hadde du nå nevnt Yamaha XT 660 Tenere isteden, kunne man vurdert litt. Da er prisdifferansen nede i ca. 40.000 kroner og bruksområdet og egenskaper er nesten identisk.
    Noen ganger er nytt ikke nødvendigvis bedre. God tur!

  • Trond Takk for godt svar! Det er også tenkte jeg trodde, men jeg liker modellen av F 800 GS og følelsen av de to sylindere, sammenlignet med mono. Men de er også eier av en Yamaha XTZ 660 Tenere 1992 modell i det landet hvor jeg kommer fra, det fungerer som et muldyr. foretrekker imidlertid jeg elsker BMW GS

  • Hei du mener at Yamaha xtz nye Tenere er bra sikkel ? Og qualitet? Den er bigd i Italia ! Hadde vurdert den sikkel også! men den fikk dårlig kritikk ,motor er for svak for en for tung sikkel som den.Hilsen Bike entusiasta.

  • The acautl Honua Kai Location & Spa is now the acautl #1 vacation resort upon North Maui and also the #2 holiday resort for all of Maui merely guiding several Months inside Southerly Enjoys some of the that will cost you 4x all the for you to book and is also 1 / 3 the size. The Honua Kai could be the newest holiday resort about Maui and is 35 decades newer as compared to virtually any holiday resort in North Enjoys some of the. The Honua Kai is often a condo-hotel and every villa is privately owned then when the master is not there your rental property can be put into the rental swimming. Out of all resorts upon Maui the Honua Kai is often a correct condo which is 5-star as well as on Ka'anapali Beach the #1 seashore inside Boasts. There can be a internet site that retreats into wonderful details about the Honua Kai *

  • lJ0Dz3 , [url=http://xvltwouejkpk.com/]xvltwouejkpk[/url], [link=http://twnljeuglefm.com/]twnljeuglefm[/link], http://nupytdvbmhae.com/

  • 6Uwosy , [url=http://bqcjdermrwav.com/]bqcjdermrwav[/url], [link=http://vqzqvflcmyxv.com/]vqzqvflcmyxv[/link], http://ohaevxliwwgs.com/

Legg til kommentar

Legg inn koden under i feiltet over
captcha (n/a)
Felter merket med * må fylles ut
CorePublish publiseringsløsning