Hovedmeny

Søk

 

annonse



  •  

annonse

Du er her:

Verktøylinje

Test: Yamaha R1 2009

Publisert: 23.01.2009

2009-utgaven at Yamaha YZF-R1 er intet mindre enn en revolusjon for rekkefirerne.

Konklusjon:
Yamaha har tatt et vågalt steg med den såkalte Crossplane-teknologien på nye R1. Det har betalt seg. Nye R1 er noe av det absoulutt beste Yamaha har laget. Etter vår mening er det bare to sykler som teller i superbikesegmentet i 2009, nemlig Yamaha R1 og Ducati 1198.
MC24 liker:
• Motorkarakter
• Glimrende chassis
• Beste totalpakke fra Yamaha noensinne?

MC24 liker ikke:
• Ergonomien - men så er det ikke noen tourer heller!
Andre tester:
Bimota DB7
Ducati 1198 S
Ducati 1098 R
MV Agusta F4 1078RR 312
Suzuki GSX-R 1000 (2007)
Yamaha YZF R1 (2007)
Fakta:

Motor: Firesylindret, 998 cc, væskekjølt
Effekt: 182 hk - 12 500
Dreiemoment: 115,5 Nm - 10 000
Vekt: 206 kg (våtvekt med full tank bensin)
Tekniske data Pris: 223 900,-

Tekst: Tor Sagen
Foto: Dentsu Live

Tror på firer igjen: Det er en oppløftende opplevelse å stå i pitlane på Eastern Creek Raceway og se og høre Yamaha R1 passere i 250 km/t. Det er slutt på tiden da effekt på topp var det viktigste. Med noen få unntak, som for eksempel MV Agusta F4, har rekkefirerne blitt stadig mer karakterløse.

180 hester pluss er vel og bra, men med så lite karakter sammenlignet med for eksempel Ducati, er det nesten så man kan bli litt likegyldig til de japanske litersyklene. Det har Yamaha definitivt gjort noe med på R1.

Crossplane-teknologien gir tilbake troen på rekkefireren! R1 er så god at Yamaha garantert kommer til å stjele markedsandeler fra alle konkurrentene i 2009 (og det kan de sannelig trenge).

Slipper helvete løs: Etter å ha stått og sett på en stund, var det med store forventninger det endelig ble vår tur til å fyre opp. Som regel justeres forventningene fort, men etter første oppvarmingsrunde er de bare høyere. 2009-utgaven av Yamaha R1 snerrer som en illsint bikkje. Lyden matcher akkurat hvordan vi forestiller oss at 182 hestekrefter skal låte.

Sykkelen står i D-mode (standard), de to andre settingene er A og B. Yamaha-løsningen skiller seg fra de andre på markedet ved at alt skjer i fly-by-wire-gassen og ikke i ECUen eller på tennpluggen. Løsningen er bare barnemat i forhold til Ducatis traction-kontroll, og ligger nærmere Suzukis løsning på GSX-R 1000.

A-modusen er den mest aggressive settingen. Her slippes hele helvete løs og du kan i prinsippet spinne bakhjulet rundt hele runden på Eastern Creek enten du vil det eller ikke. B-modusen var en skuffelse under disse forholdene, men passer sikkert greit på vått.

Spennende sladding: Michelin Pilot Power er standarddekkene på R1, men nytt av året er 190/55-17 bakdekk. Yamaha har vanligvis valgt en lavere 50-profil, men 55-dekkene gjør 2009-modellen enda kvikkere og lettere på foten. Dessverre ble dekkene noe overvelmet av den brennhete asfalten. Med over 40 grader i skyggen var det kanskje ikke så rart heller.

Vi fikk også prøve de nye Michelin Power One racingdekkene, som også sladdet spennende ut av første- og andregirskurver, men mye senere i kraftregisteret enn standarddekkene. På en europeisk bane med ok sommerforhold vil de trolig sitte som klistret.

Høyrefoten inn, venstrefoten ut: Den lineære motorresponsen gir samme trygghet i ekstreme nedlegg som Ducatiene pleier å gjøre, men chassis-nyhetene bidrar også. Den fleksible baksvingen gir bedre kontroll gjennom kurvene, og innfestingen av bakdemperen er den samme som som på Rossis GP-sykkel. Den tillater at Yamaha kan senke bensinstanken i rammen og samle mer av vekten sentralt.

Alurammen er helt ny, og drar fullt utbytte av teknologiske framskritt med ulike komponenter laget i forskjellige typer aluminium for å gi maksimal respons, stabilitet og fleksibilitet. Selvsagt er fjæringen fullt justerbar. Det nye er at gaffelbeina tar seg av hver sin oppgave. Retur kontrolleres fra det ene, men det andre tar seg av kompresjon.

Lett som en 600: Bremsingen er det fortsatt seksstemplete monoblokk-kallipere som tar seg av, men skivene har blitt mindre og lettere, og skal også kvitte seg med varme raskere. Motoren har blitt flyttet litt framover og bidrar til at fronten står plantet når du trenger å bruke bremsene.

Rettstrekket på Eastern Creek følges av en superrask fjerdegirskurve, så det ble aldri anledning til å teste fronten og bremsene ved skikkelig harde forhold, men det vi fikk kjenne på viste at dette er solide saker. I og med at varmen vant over bakdekket fikk vi ikke satt fjæringen bak på de helt store prøvene heller.

Likevel kjennes R1 "ny" også når det kommer til kjøreegenskaper. Den kan flikkes fra høyre til venstre som en 600, og fra hard innbremsing til ekstreme nedlegg går på null tid og med minimal innsats. Dette er definitivt en av R1 sine styrker i forhold til Ducatiene.

2009-modellen er også mindre tilbøyelig til å gå på bakhjulet enn tidligere modeller, til tross for kortere akselavstand.

Må prøves: Men selv om det er mye bra å si om det nye chassiset, er det motoren med Crossplane-teknologien det vil bli snakket om i 2009. 182 hester ved 12 500 snurr høres ikke ut som noen revolusjon, men tro oss, det er det! Crossplane-veiven krever balansering, så faktisk forsvinner det noen hester.

Likevel har den to flere enn 08-modellen og langt bedre baneegenskaper. Et race mellom de to bør bli det rene slaktet for 08-modellen. Det er også 3 Nm mer å skyve med på årets modell, slik at maks dreiemoment er 115 Nm ved 10 000 omdreininger.

Det beste av alt er at disse tallene ikke betyr noe som helst. Du må ut og prøve selv for å kjenne hvordan Crossplane-teknologien forvandler dreiemomentet til fullt brukbare krefter selv på de høyeste turtall.

Ujevn tenning: Det var nærmest en åpenbaring å kjøre gjennom kurvene med 10 000 omdreininger og mer og så bare pøse på ut av svingene. Det som skjer er følgende: Sylinder 1 tenner på 270 grader, sylinder 2 på 180 grader, sylinder 3 på 90 grader og sylinder 4 på 180 grader. Et flott biprodukt av løsningen er den herlige lyden, som best kan beskrives som en blanding av en V4 og en høyspent V90.

Den ujevne tenningsintervallen gir v-twinaktige kraftpulser til bakdekket, og det er ingen store sprang i moment eller effekt som kan få bakdekket ut av fatning. Dermed kan du holde en stødig og progressiv gassposisjon gjennom kurven, og så gi på mer og langt tidligere enn med en vanlig rekkefirer.

Varmen gjorde at bakdekket slet med festet, så ofte ble det til å legge inn andregiret i stedet for første, uten at det gjorde alt for mye. R1 plukker opp turtall enda raskere nå, og du taper ikke mye tid.

Kontrollert: Akselerasjonen fra andregiret ut på rettstrekken føles ikke like brutal som på Ducati 1198S, men det kan være den lineære effektkurven som bedrar litt. Både 260 og 270 viste på speedometeret før det måtte gires ned fra femte til fjerde etter rettstrekket.

Det var nesten ingen uhell under testkjøringen på Eastern Creek, og det forteller at denne sykkelen er noe for seg selv. Kontroll er poenget her, og det får du på R1 i 2009-tapning. Det er en sann glede å kjøre en så ekstrem men kontrollerbar motorsykkel!

Kommentarer til artikkelen

  • IlPedroDucati

    Ja, her ser det ut til at japsene har laget en flott sykkel med en rekkefirer med litt motorkarakter.....
    Det var på tide.
    En god kompis har bestilt en, han gleder seg nok! Skal bli artig å se og høre den.
    Men to sylindere ruler fremdeles for meg, he he....

  • Tom K

    Det med at en normal japse R4 er karakterløs irriterer meg - en smooth eksplosiv motor på over 190hk er IKKE karakterløs -men har en annen karakter en v2 og denne R1.

    Og det er bare R1 og 1198 som gjelder i år - så GSXR 1000 er avskrevet før noen har testet den?

    Må dessuten bety at nye R1 er betydelig bedre en CBR 1000 RR - og da har jo verden gått framover på et år.

    Men sammeligningstester på bane er vel det eneste som gir svaret på hvem som årets beste Superbike.

  • Tor

    "Det med at en normal japse R4 er karakterløs irriterer meg"

    Det pleide å irritere meg også, men heldigvis finnes det alternativer.

  • Håvard

    Når kommer Suzuki GSXR 1000 i ny utgave da ??

  • Kjetil

    Javisst skal de teste superbike syklene på bane!
    Og ja, det er her man kårer årets superbike.

    Kjørekomfort eller passasjerkomfort burde ikke ha noe med hvilken sykkel som blir årets superbike, eller masterbike å gjøre. Det har med rundetider og gøyfaktor å gjøre.

    Mc-avisene og bladene kan heller lage en separat test hvor de tester touringegenskapene til superbikevilldyrene.

    Har jobbet i endel i Mc-bransjen og de fleste R-syklene vi bytter dekk på, er tydelig touringkjørt.
    Nedlegget sykkelen kan ha vært utsatt for er stort sett minimalt.
    Jeg har personlig da problemer med å forstå hva folk skal med sånne sykler når de ikke blir brukt, men jeg har forståelse for at de har lyst på det råeste.

    Men uansett- poenget mitt er;
    Hvis vi ikke skal teste superbike syklene på rundetider på bane. hva skal vi da teste de på?
    touringegenskaper? offroadegenskaper?
    test syklene for det de er laget for.



  • Kai

    Helt enig med deg, Kjetil: Test syklene på det er ment å være god til.Og merkelig av journalisten å sammenlikne med andre modeller når det handler om en prøvekjøring. Og enda mer merkelig å avskrive GSX-R1000. Noen som har sovet i timen? Sier mye om seriøsiteten og troverdigheten.

  • Jøllsrud

    GSX-R 1000 har vel ikke gjort det sånn kjempebra de siste årene? Så skjønner ikke hvorfor alle er så gira på den..

    Er mere spent å se hvordan Aprilia RSV4 og BMW S1000RR gjør det jeg.

  • Nå er jeg passert femti år og jeg er nesten helt sikker på at jeg ikke hadde hatt selvdisplin til å bruke denne spennende raketten særlig lenge før lappen fikk evige vinger. Hva jeg ville gjort hvis jeg var tjuefem tør jeg ikke tenke på engang. Men jeg beundrer dere som greier å kjøre turer med slike sykler uten å miste førerkortet. (...å, dere mister det ja? Da skjønner jeg det litt bedre....)

  • Helt sprøtt hvor rått det kan bli. Samtidig utrolig moro å lese tester hvor folk som kan bruke redskapen klarer å formidle følelser og opplevelser til meg som leser. Godt jobba av både mc-utviklere og testere. Samtidig er jeg vitterlig klar over at jeg selv ikke en gang klarer å utnytte resursene til det jeg allerede har. Alikevel føler jeg på en måte at jeg er med de store gutta som gjør nettopp det ved at jeg er en overivrig mc-entusiast og grådig leser alt jeg kommer over av mc-porr mellom hver sesong. Takk til både mc-24 OG denne gang Tor Sagen som gjør vinteren kortere

  • Tom K

    Ho ho bra- kommentar T.Huseby ...ja - det gjelder å være litt lur med hvor og når en lar seg friste....

    Ja det er jo bare testet 2 av 5 nye i superbikeklassen i år -så litt tidlig å konkludere. Men R1 gjør det jo bra på trening i WSB -sammen med Ducati - Suz K9 har litt å gå på mens Aprilia og BMW henger litt etter - Honda holder koken (er klar over at det ikke er std).

    Det med karakterløser R4 er typiske klisjeer som proffer burde spare seg - R4 har klare karakterer og det er store innbyrdes karakter-forskjeller.

  • Tor Sagen

    Takk Ragnar. Naar det gjelder karakter spoersmaalet har jeg holdt paa med dette saapass lenge naa at jeg ikke foeler jeg har gaatt i noenslags felle i det hele tatt ved aa utheve R1 anno 2009 som en karakterful rekkefirer. Dette er noe jeg har savnet, og det forteller jeg klart og tydelig. Yamaha har jo vaert en av synderne selv, men har forstaatt det til de grader med 09R1. Suzukiene i denne klassen har jo alltid vaert artige aa kjoere, men 09 GSX-R1000 er ikke ett stort sprang i forhold til R1. Suzuki har forresten kanselert den internasjonale lanseringen av GSX-R1000 grunnet ja hva tror dere, "finans krisen" selvfoelgelig. Godt aa ha noe aa skylde paa saa da kan det kanskje hende at Suzuki, Kawasaki og Honda lider mer enn Yamaha? Blir nok en gatetest av K9 R1000, men det blir ikke samme showet.

  • Jendor

    Har ikke kawaski noe å stille opp med da? Bortsett fra at den ser underlig ut.

  • appe

    Litt enig med Jølsrud her. Hvis Suzukin er så enorm hadde det vært en fordel å påpeke hva som er så overlegent. Yamaha har tradisjonelt vært langt fremme og tidlige med ny teknologi og er kanskje den mest kopierte produsenten, det vil vanligvis ta tid før de andre kommer etter og går forbi. Vil tro at grunnen er Yamahas satsning på roadracing og kort vei fra fullblods banesykler til serieproduksjon, slik som feks med Deltabox rammer, Yamaha 1985/86, Ducati 1990-og noe.

  • Tom K

    Gixxer 1000 har vel alltid hatt de råeste motorene - men litt problemer med å få kreftene ned i bakken. Nå har de nydesignet sykkelen og motoren - derfor kan man forvente mye. Men at de ikke lanserer med brask og bram er rart -så viktig som modellen nok er for Suz- skulle tro at reklameverdien av lanseringen overgår kostnaden - ref. Yam og Ducati - folk sluker jo de første testene. Og maange bestemmer seg pga av de første omtalene - trur eg.

  • Tor Sagen

    Tom K:Alltid masse motor i GSX-R1000 ja! Og jeg er enig i at reklameverdien overgaar kostnadene paa en internasjonal lansering. Her i Norge ser jo ikke EWrling-Sande selv verdien av feks aa ha MC24 til stede saa jeg jobber utelukkende utenlands med Suzuki med varierende resultater. Alle dere som gleder dere til test av Suzuki GSX-R1000 kan jo noye dere med en sur test av fornuftige Gladius i mellomtiden for den fikk internasjonal lansering!!:-)

  • magne

    Det er vel rossi sin erfaring og input som har gjort at yamaha har satset så mye på 4r motoren.
    Kan godt hende Haga angrer MCvalget for 09.
    Ville tro at gsx1000r har bedre downforce/marktrykk på bakhjulet i større hastigheter p.g.a. bedre utforming av hekk partiet, enn yamahaen.

Legg til kommentar

ELRrE Gjenta teksten til høyre
Felter merket med * må fylles ut
CorePublish publiseringsløsning