Hovedmeny

Søk

 

annonse

annonse

  •  



     




     
     

Du er her:

  • Aktuelt

Verktøylinje

Annonse

Hvordan FIM stjal elektrisk MC-racing

Publisert: 30.11.2009

Racing med elektriske motorsykler har knapt begynt, men kampen om kontroll over "motorsyklenes framtid" har allerede blitt stygg.


Happy days: Azhar Hussain (til venstre) sammen med visepresident i FIM Robert Rasor (midten) og Silvio Manicardi fra UEM på et FIM-møte i Geneve i februar. Både Rasor og Manicardi sitter i AEWG som fram til nå har vært ivrige tilhengere av TTXGP. Foto: TTXGP Blog

Ivar Kvadsheim

Ta en kikk på disse to pressemeldingen fra FIM og husk datoene:

25 juni 2009: Following the success of the TTXGP race held on the Isle of Man on June 12, the FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) has decided to create a FIM Series for electric bikes in 2010. This new FIM Series will be managed by the Road Racing Commission, a great and innovative project led by Mr Azhar Hussain a UK Entrepreneur founder of the TTXGP.

18 november 2009: Concerned about the preparation for the future of motorcycle sport and in order to promote Alternative Energies, the FIM is pleased to announce the launch of its new Electric Motorcycles Championship: the FIM e-Power International Championship. FIM is pleased about and proud of the creation of the FIM e-Power International Championship that will be managed by the Road Racing Commission (CCR).

Azhar Hussain, som er borte fra den andre pressemeldingen, er mannen som organiserte Isle of Man TTXGP i sommer og viste at racing med elektriske motorsykler er en realitet her og nå, ikke bare en mulighet en gang i framtiden. Han har vist det på selveste Isle of Man, verdens hardeste motorsykkelrace.

25 juni var Hussain og TTXGP på vei inn i det gode selskap. Sammen med selveste FIM, motorsykkelsportens høyeste organ, skulle de lage verdens første internasjonal racingserie for elektriske motorsykler. Hvorfor er han og TTXGP borte fra den andre pressemeldingen?

Og hvordan kan FIM, som aldri har brydd seg om elektriske motorsykler før og ikke en gang har et regelverk for dem, plutselig arrangere sin egen serie?

Enkelt, de tok det de trengte fra TTXGP.

FIM sin interesse for alternativ energi begynte i 2006, da Vito Ippolito ble valgt til president. En av de første sakene han tok tak i var å forberede FIM på livet etter fossilt drivstoff. Alternative Energy Working Group (AEWG) ble dannet tidlig i 2007 for å sette FIM i pole position når det gjelder alternativ energi, men arbeidet fikk en skeiv start. Etter en omvisning på en tysk fabrikk som laget bioetanol av trevirke, ble dette naturlig nok det mest interessante alternativet for FIM.

Med biodrivstoff kunne de med bare mindre tekniske endringer fortsette å kjøre pengemaskinene MotoGP og WSB mer eller mindre som i dag, men med "grønt" drivstoff. Hvorfor lete etter noe annet hvis alt som skal til for å blir "grønn" er å endre noen pakninger og tillate større bensintank? Elektriske motorsykler var knapt nok på radaren.

12 juni 2009: TTXGP arrangeres sammen med Isle of Man TT. 16 elektriske motorsykler fra seks forskjellige land deltar i løpet. Da Azhar Hussain og TTXGP presenterte prosjeket et år tidligere var det en morsom ide, men ikke noe som ble tatt på alvor av veldig mange (bortsett fra MC24). Etter som TT nærmet seg ble det klart at det faktisk ville bli løp med elektriske motorsykler.

Noen av teamene var små garasjeprosjekter, andre var åpenbart ikke konkurransedyktige, men det var flere team og motorsykler enn noen hadde forestilt seg. Noen av dem ville til og med kjøre fort. Det ville bli racing. Racing med motorsykler, det er nettopp det FIM holder på med.

FIM var i utgangspunktet skeptiske til hele greia, men til slutt, i det som ble omtalt som et tidsskille, gikk FIM-president Vito Ippolito (noe motvillig, i følge noen kilder) ut og gav FIMs støtte til TTXGP noen uker før løpet. Dermed ble TTXGP det aller første FIM-støttede racet for elektriske motorsykler og det første Isle of Man TT-løpet med FIM i ryggen på 30 år!

25 juni 2009: FIM er åpenbart imponert av det de har sett på Isle of Man. Et ørlite race med en håndfull motorsykler fra team ingen har hørt om før har fått mer mediaoppmerksomhet enn TT selv. FIM forstår at dette er framtiden for motorsykkelracing og er bestemt på å bli en del av det.

Mindre enn to uker etter løpet annonserer FIM og Ippolito en FIM/TTXGP-serie for elektriske motorsykler i 2010: - Sportens fremtid avhenger på vår og produsentenes evne til rask innovasjon. Vi er overbevist om at VM-seriene i motorsykkelracing veldig snart vil være tilgjengelige for ikke-forurensende motorer når det gjelder utslipp av eksos og lyd. Når denne viktige beslutningen nå er tatt, må vi jobbe med reglene og løpsdatoene for å bli klar til å konkurrere i 2010.

Trolig har Ipplito rett i alt dette, og han har definitivt rett når det gjelder reglene. Der er det mye arbeid å gjøre. FIM har ingen ekspertise på elektriske motorsykler, og, tross alt arbeidet de hevder de har gjort med alternative drivstoff, har ikke FIM noen som helst brukbare regler og reguleringer for elektriske motorsykler.

Selv FIM innrømmer at det de har er ubrukelig. - We have an old version, which basically...we should forget (these date back as far as 1996!). Det er svaret vi får når vi spør om en kopi av dagens regelverk. 1996 er førhistorisk når det gjelder elektriske motorsykler.

Men Azhar Hussain og TTXGP har akkurat det som trengs for å få FIM på banen. De har investert store ressurser i å utvikle regler, regulering og prosedyrer, de har ekspertise og de har erfaring (ikke mye, men mer enn noen andre) med å arrangere løp for elektriske motorsykler. Det akkurat dette FIM trenger. Til gjengjeld vil de sørge for prestisje, organisering og ressurser.

TTXGP gir alt de har av regler og teknisk rammeverk til FIM og begynner å arbeide sammen med dem om detaljene til det som skal de nye FIM-reglene for racing med elektriske motorsykler, selvsagt under den forståelse at de skal få drive den nye serien som skal bli resultatet av de nye reglene.
 
30 oktober 2009: Den siste kladden (som MC24 har fått tak i en kopi av) til nye FIM-regler - i praksis nesten identiske med TTXGP-reglene - er klar til å sendes ut til medlemmene av FIMs roadracing-sekretariat for godkjenning. Alle er fornøyde. FIM får et sårt tiltrengt moderne regelverk for elektriske motorsykler og mer "grønn" troverdighet enn de noen gang kunne drømt om. Azhar Hussain får drive en prestisjefylt FIM-serie. Tror han i alle fall.

16 november 2009: Hussain og TTXGP får en mail fra FIM: Vi starter vår egen serie uten deg, og vennligst fjern alle henvisninger til FIM fra nettsidene og alle andre dokumenter. 

18 november 2009: FIM offentliggjør sin nye e-Power International Championship, drevet av FIM alene. Hussain og TTXGP trengs ikke lenger, men med deres hjelp har FIM gått fra å ha absolutt ingenting for noen få måneder siden til å være i stand til å presentere sin egen racingserie for elektriske motorsykler.
- FIM er glade for og stolte av å skape FIM e-Power International Championship, sier FIM-president Vito Ippolito i pressemeldingen, vel vitende om hvordan FIM faktisk skapte serien.

Gikk FIM inn i samarbeidet med Hussain og TTXGP med den intensjon å skaffe seg det de trengte for så å starte sin egen serie? Vi vet ikke, men FIM er ikke veldig hjelpsomme med å komme med andre forklaringer. Tvert imot unnlater de å svare på spørsmål.

Resultatet er uansett at TTXGP i stedet for å skaffe seg en mektig partner har gjort FIM i stand til å bli en reel konkurrent. FIM håper på 15 sykler i startfeltet når e-Powerserien starter om fire-fem måneder, men TTXGP har et forsprang.

Nykommerne  CRP racing fra Italia har allerede sagt at de skal kjøre TTXGP i 2010. Det samme har vinnerne av det første løpet, Team Agni, som skal kjøre to sykler i TTXGP. I løpet av de neste ukene starter TTXGP en aldri så liten propagandakrig der flere team kommer til å annonsere at de skal kjøre TTXGP i 2010.

Jo flere team som binder seg til TTXGP, jo vanskeligere blir det for FIM å finne teamene og syklene de trenger. Et startfelt i e-Power med færre sykler og mindre prestisje enn i TTXGP vil være svært pinlig for FIM.

Så hva blir resultatet av dette? FIM har fått en racingserie for elektriske motorsykler å pynte seg med tidligere enn noen hadde drømt om at det var mulig, men det gjenstår å se om de kan skaffe team til å kjøre i serien.

Spørsmålet er om FIM vil og kan ta sjansen på et slikt prestisjenederlag, eller om de etter å ha tatt det de trengte fra TTXGP også vil gjøre hva de kan for å stoppe partneren de nå har gjort om til erkerival.

Bookmark and Share

Kommentarer til artikkelen

  • Espen B

    Interessant stykke journalistarbeid! FIM har vært ufine, mye tyder på at de må betale for dette ved at teamene er lojale mot TTXGP. Jeg håper du holder oss oppdatert på nye team melder seg på, og på teknologien som brukes.
    Hva med et intervju med en eller flere av el-racing-gründerne?

  • Ivar Kvadsheim

    Beklager Espen, har helt glemt å svare. Det kommer et par saker til om FIM/TTXGP, et par saker/intervjuer med sentrale TTXGP-folk og sikkert mye om teamene etter hvert som det blir klart.

    Hvis du er veldig interessert har jeg et halvt "huskelapp"-prosjekt gående på linken over. Det er ikke ryddet, ordnet og kategorisert, men er mer en slags notatbok for min egen del med linker, småsaker og diverse tilknyttet el-motorsykler. Det er ikke alt jeg plager MC24 sine lesere med. Det KAN bli for mye el-motorsykler også :)

  • Hæggis

    Flott link, Kvadsheim! :D
    Jeg digget spesielt klippet med Rob Barber. Hu hei, hvor det går, du! Og det var jo fet lyd på sykkelen :D
    Jeg har lyst på sånn sykkel! Så kan jeg kjøre onsdagstreninger med den...
    *sukk*

  • Hæggis

    Forøvrig en knallartikkel!!!

    SÅNT liker i hvertfall jeg! Gravende journalistikk om hva som rører seg i motorsykkelverdenen, og om hele vår hobbys framtid,, ikke bare oppramsing av hvor flott den siste GcBSxFzYRRrr'en er...

    Takk!

Legg til kommentar

Legg inn koden under i feiltet over
captcha (n/a)
Felter merket med * må fylles ut
CorePublish publiseringsløsning