Hovedmeny

Søk

 

annonse

annonse

  •  



     




     
     

Du er her:

  • Aktuelt

Verktøylinje

Annonse

Ny bensin fra Statoil

Publisert: 06.01.2010

Statoils nye "Bensin 95" med 5 prosent bioetanol kommer nå til en bensinpumpe nær deg.


"Bensin 95" med fem prosent bioetanol er nå for salg på Statoilstatsjoner i nedre halvdel av Norge. Foto: Statoil

Ivar Kvadsheim

40% av Statoilstasjonene skal nå begynne å selge "Bensin 95". I første omgang er det bensinstasjonene som får drivstoff levert fra Sjursøya - altså sør og øst i landet - som får den nye bensinen.

I følge Statoil kan alle bensindrevne kjøretøy bruke "Bensin 95" uten endringer på motor eller drivstoffsystem. Statoil har solgt tilsvarende bensin i Sverige i ti år, så vi regner med de vet hva de snaker om.

På miljøsiden har Statoil regnet ut at "Bensin 95" kan redusere co2-utslippene i Norge med 11 000 tonn i året. Statoil anslår over 90 000 tonn reduksjon i samlet utslipp dersom all bensin som blir solgt i Norge hadde vært "Bensin 95".

Bookmark and Share

Kommentarer til artikkelen

  • BritBiker

    Etanol gjør bensin mer korrosiv, noe som fører til økt risiko for rust i bensintanker og korrosjon i forgassere. I USA har de også slitt med at gummi og plast i drivstoffsystemet blir "spist opp". Også at forgasserflottører i plast har fylt seg opp med drivstoff eller blitt løst opp.

    Men hva gjør man ikke for miljøet ;-).

  • Ivar Kvadsheim

    Britbiker: I følge Statoil skal ikke "femprosenten" medføre noe av dette, men syklene dine skal vel helst ha noe dårlig hjemmeraffinert råolje :)

  • zed

    Da får vi sikkert lavere miljøavgifter på drivstoff tenker jeg! Hurra!!

  • BritBiker

    Ivar: Jeg tror ikke det vil medføre de helt store problemene, men flottører i plast som fyller seg med drivstoff har jeg opplevd flere ganger tidligere. Dagens bensin inneholder allerede litt metanol.

    Fremover bør man være ekstra nøye med å tappe bensintanken og forgasser(ne) før vinterlagring.

    Hmmm... tror ikke noen av syklene min vil gå på olje, men kunne tenkt meg en dieselsykkel forsåvidt ja :-).
    Ellers så var bensinen "før i tiden" ikke av dårlige kvalitet enn dagens bensin, men hadde lavere oktantall. På 40-50 tallet var det 72 oktan som gjaldt. Og den inneholdt mye bly.

  • Knotten

    Jeg synes nesten det grenser til mishandling å gi sine kjære noe annet 98 oktan, men så ble de jo født på 80-tallet.

  • Julius0377

    Glassfibertanker tåler ikke bioetanol over lengre tidsperioder (i høy konsentrasjon tåles det ikke overhodet...)

    Om motorsykkelen din har glassfibertank vil denne sakte forvitre fra innsiden, og massen som løsner vil legge seg som et belegg i forgasseren som til sist fororsaker uopprettelig skade.

  • BritBiker

    Også de som har "coatet" innsiden av bensintanken sin med Kreem eller tilsvarende vil kunne få problemer. Har lest om at dette er blitt en issue i USA.

  • Jon H

    Jeg vil også ha en issue

  • stoppitide

    Mine Ducati Monster online-venner i USA har i tur og orden fått nye bensintanker pga ekspansjon etter få år. Det er statlige sikkerhetsregler som gjør at Ducati North America tvinges til dette inntil fem år etter at syklene var nye. Det blir spennende å se hva som eventuelt skjer i Norge. For egen del fyller jeg vel da andre steder hvis mulig.

  • kawasakiman

    Har noen lest noe om hvordan etanol virker på forbruket? Når det gjelder skader på gummi og plast ol. så lurer jeg på om dette kan komme av tilsettningsstoffer som skal hindre sotdannelse? Mener å ha erfart noe lignende med totaktsolje.

  • BritBiker

    Motorer som går på ren etanol bruker vesentlig mer drivstoff for samme effektuttak, men dette er såpass små mengder at det sikkert ikke vil være målbart i vanlig drift.

    Etanol og spesielt metanol er veldig korrosivt og aggresivt, og er det som forårsaker skader. Leste nettopp en bruksanvisning for en eldre Honda, hvor man advarer spesielt mot drivstoff med etanol og/eller metanol. Det stod bl.a. at man "under ingen omstendigheter" måtte kjøre motoren på drivstoff med mer enn 10% etanol eller 5% metanol.

  • Intruder

    De 50 litrene til MCen blir av god gammel vare.

  • Jon H

    Kanskje issue er en motorsykkel fra Isuzufabrikken? Jeg vil ihvertfall ha en.

  • Intruder

    Isuzu Fatruder !!

  • Higgins

    50 liter er ikke MC, det er tankvogn;-)
    Tror nok mine sykler fortsatt skal få Shell bensin. Merker spesielt på en dunkeren, jevnere gange og bedre effekt enn med bensin fra andre stasjoner.

  • HC

    Kawasakimann: Sot er ikke noe problem med etanol, etanol brenner meget reint. Prøv å antenn en teskje med etanol (blå røykfri flamme) og en teskje med bensin (røyken velter fram)...

    Ellers er det jo en fordel at etanol fungerer som kondensfjerner...

    Svenskene har lang erfaring med etanol i bensinen (og bensin i etanolen, jfr. E85), sjekk ut www.etanol.nu, der har du flere motargumenter mot de som hevder at du får korrosjonsproblemer mm ved bruk av etanol.

  • HC

    For dere som frykter skader ved bruk av etanol, her er en liten (uvitenskapelig) test som kanskje kan fjerne frykten:
    http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=5424

  • Intruder

    Etter å ha blitt hudflettet i en IQ-test er jeg skeptisk til tester...

  • Skjønner ikkeno jeg. Er noen i Norge skeptisk til etanol? Jeg som trodde nordmenn elsket stoffet i den grad at vi i årevis hadde forbud mot det!
    Og Intruder, den hudflettinga - kan det være en ørliten mulighet for at....ja....jeg tør egentlig ikke si dette på en måte som..nei skal vi se... hmmm
    Altså: Har du et papir på at du er driskarp lissom? Du kjører tross alt en sykkel med bare fire gir....

  • Promille

    Normalt holder det med noen promille med etanol før man får problemer, hvordan skal det gå med 5%? Særlig går det ut over balansen, så de med kun to hjul bør vel være litt forsiktig!

  • intruder

    Hehe,trodde jeg engang var Einstein,men har enkelt og greit blitt tregere med åra....
    Husker best det som skjedde i gamledager,og det eneste dritskarpe papir jeg minnes er tonnevis med dasspapir........
    Du Tore,du Tore........

Legg til kommentar

Legg inn koden under i feiltet over
captcha (n/a)
Felter merket med * må fylles ut
CorePublish publiseringsløsning