Hovedmeny

Søk

 

annonse

annonse

  •  

     



     




     
     

Du er her:

  • Aktuelt

Verktøylinje

Annonse

BMW S1000RR vs Japan

Publisert: 27.01.2010

Har du tenkt å bytte plastracer i år har du mer å velge mellom enn noen gang før. fastbikes.se har testet BMW S1000RR mot de japanske konkurrentene.

Ivar Kvadsheim

Strengt tatt er det ikke fastbikes.se som har gjort testen selv, men et samarbeid med MCN gjør at de kan presentere den britiske testen i svensk fullversjon.

Klikk over til fastbikes.se for å lese hvor mye bedre enn konkurrentene BMW S1000RR er. Bryr du deg bare om effekt og fart rett fram, kan du nøye deg med det målbare her:

Kommentarer til artikkelen

  • Arne

    Kult.Nå skal jeg kjøpe meg en BMW. NOT! Den ser ut som en kopi av japse sykkler. Og den stygge lykta. Om jeg hadde fått en gratis ville jeg ha solgt den og kjøpt øl til alle som er enig med meg.

  • Arne

    Forresten hvor mye har BMW folka betalt deg? Ærlig!

  • Jompa

    Vel. Heldigvis er ikke alle så begrensa at de tror man kun må forholde seg til Japan (og nå heretter BMW) om man vil ha seg plastræcer.
    Faktisk ser det ut til at det er vel så gode valg, om ikke bedre, man kan gjøre om man beveger blikket litt. Noe som er viktig i motorsykkelsammenheng. På alle måter.

    Bare sånn at det var sagt.

  • Ivar og jeg har sett lyset! :-)
    Dere som famler i mørket kommer vel etter en vakker dag. :-)
    (...og dette er IKKE alvorlig ment - jeg erter!)

    Du Ivar:
    -Tror du den derre RR-saken kler balje?
    Jeg vet om en form til balje for hjemmestøping, serru. ;-)

    (OK, OK, jeg skal gå tilbake til syskrinet mitt - ikke skyt!)

  • Jonsson

    Tallene er jo helt på tryne, iallefall grafene, trodde BMWen var den som var kjent for et enormt turtall, japsene knuser den jo der, så her har de pynta voldsomt på grafene iallefall..

    Testen er kjøpt og betalt av BMW :)

    (nå snakker jeg kun om tallene, ikke testens utfall)

  • Assa, nå har ikke jeg peiling på om de i MCN har peiling, men her er en filmsnutt om bl.a. BMW S100RR:
    http://www.youtube.com/watch?v=4EBo2Zl3Y6w
    Snurr film! .-)

  • Harry Brekksladd

    Jeg er mest overrasket over at Bruce Dunn og Adam Child snakker svensk http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/testat/2399-test-bmw-s1000rr-vs-kawasaki-zx-10r-suzuki-gsx-r1000-honda-cbr1000rr-fireblade-och-yamaha-yzf-r1

  • Bølle99

    Hele effektkurven til BMW er flyttet mot venstre - det ser man også av nm grafen.

    Toppeffekten kommer ved høyere turtall og mellomregisteret er ikke bedre enn f.eks Honda.

    Skikkelig useriøs test. Noen av syklene er testet på våt bane.

  • Tor

    Tror du tar feil Bølle.
    Grafene dekker samme turtallsområde så de er nok ikke flyttet, men feil er det okkesom.

    Merkelig at tre (eller flere) kan publisere testen uten å bemerke at grafene er borti natta.

  • Hva er poenget med å sammenligne akselerasjon og bremser når to av fem sykler kjører i regnvær.

    Enten må man kjøre alle syklene på tørr eller på våt bane. Rekker man ikke å teste alle syklene før det begynner å regne, så får man kjøre de første syklene en gang til på vått føre. Testene sånn som de fremkommer er jo ganske ubrukelige for sammenligning for oss leserne.

  • Higgins

    Tror ikke du og jeg og hvermannsen er i stand til å merke effekt forskjeller på noen av disse, men qlt at den hevder seg så bra første året i klassen. Min stive kropp evner ikke oppleve annet en ubehag og angst på en plastrakett

  • Jøllsrud

    Higgins:

    Når BMW'n har nesten 20hk mere enn de andre så merker man nok det ganske så bra..

  • Higgins

    Bare i det at det er 60 i stede for 40 hk jeg ikke tør bruke

  • Trenger ikke vite mye om motoreffekt osv. for å se at det er en grov feil i den "målingen". Ser ut som effektkurven er tegnet av pr-avdelingen til BMW. BMW`n og Kawa`n og Suki`n produserer like mye dreiemoment ved 11.500rpm, men BMW`n har liksom 20+ flere gamp. Ehhh...lurer på om jeg skal fortsette og lese om "hvor mye bedre BMW er enn japsene..."

    Og nei, jeg er ikke opptatt av effekt i særlig grad, og nei, jeg liker ikke kun japser, og ja, jeg vet at effekt (hk) er ett resultat av dreiemoment og turtall, derfor er disse kurvene åpenbart grovt misvisende.

  • En 2. titt avslører at effektkurven til BMW er feil, det samme gjelder for momentkurven til Yamaha og Honda.

  • Hallvard the Horrible

    Grafene er feil. (Eller stammer i hvertfall ikke fra samme måling)

    Effekt=turtall*moment

    Som følge av dette, skal den motoren som har høyest moment på et gitt turtall også ha høyest effekt ved samme turtall.

  • Eh..
    I følge min kalkulator stemmer grafene for BMW.

    Siden testen er fra engelskspråklig blad opererer man med ft/ibs på dreiemoment.
    Formelen blir da: (Moment x Rpm)/5252
    Litt grove grafer, men prøv BMWs kurve:
    5000 rpm, ca 60 ft/ibs = 57,1 BHP. Passer fint med grafen.
    10000 RPM, ca 80ft/ibs = 152,3 BHP. Passer fint.

    At kurven ikke viser resultatet man ønsker å se er ikke ensbetydende med feil i kurvene. Bruk kalkulatoren.

    På en liten graf som dette, hvor kurvene er ganske nær hverandre blir avlesningen et estimat. Men de gir et greit bilde for sammenligning.
    Om man skulle nevne feil i kurvene kan det faktisk virke som om Honda og Yamaha har byttet farge. I området fra 5000 til 7500 har Yamaha høyest dreiemoment, men viser at Honda har mest BHP. Det virker som om Yamahas verdier er benyttet for Honda i BHP kurven, og omvendt. Men den sorte kurven, som er tema her, følger grafene på begge sider.

  • Tor

    Problemene med kurvene er at det ikke er samsvar mellom momentkurvene og effektkurvene. Slikt det er presentert er fysisk umulig.

    BMW har høyest moment over hele fjæla. Så lenge effekt er moment ganger en faktor ganger turtall skulle den da også hatt høyest effekt hele veien.

  • Tor

    Ser nå at HtH har skrevet det samme.

  • Ivar Kvadsheim

    Det er riktig at grafene er feil. Beklager at det har tatt alt for lang tid å fikse det. Ordnes straks.

  • Oops.
    Jeg gjorde mine kalkyler basert på grafene i fastbike.se i linken over. Ser at BHP kurven over er ulik den hos fastbike.se. I grafen over vises maks BHP for BMW ved ca 11500 rpm, mens i fastbike.se sitt diagram er hele kurva til BMW flyttet mot høyre, og der treffer den maks BHP i overkant av 13000 rpm.
    Merkelig...
    Må si meg enig i at det blir ikke lett å ta artikkelen på alvor når slike avvik ikke blir fanget opp.
    Dreiemomentkurvene er dog like..

  • Ivar Kvadsheim

    Nye kurver her også nå. Igjen - beklager feilen.

  • Ingeniør ivar. Det er det du skulle ha vært.....

    ;-)

  • Det er gromt å være tøffeste bikeren i gata i dag, med DE flotte kurvene!
    Men snart kommer jamringa over regninga fra forsikringsselskapene - som er et sikkert vårtegn.

    ...ja, det var dagens sukk fra meg. :-)

  • ottmar von waldemar

    flotte "kurver" e jo et sikkert vårtegn ;))

  • Vet ikke hva som er rettet opp her jeg. I følge kurvene har Honda og Yamaha toppeffekt ved 12000+rpm, mens momentkurvene viser at dreiemomentet har dabbet av drastisk fra 8250rpm og kutter helt noen hundrerpm før toppeffekten. Ser fortsatt ut som om markedsavd. til BMW har tegnet dem for hånd.

  • Gunnar / Grundik:
    Tror du må kjøpe 2-3 av disse syklene og prøve sjøl, jeg. ...-hvis det så innmari viktig, da... :-)

    Til andre der ute:
    For omtrent 30 år siden var det litt sånn ''alle mot Harley'', og BMW pusslet med sitt og ikke alle fikk med seg at de kom med rekkefirer på langs og bensininnsprøyting.
    -Har det snudd seg til ''Elsk eller hat BMW, men japse er best samma hva du sier''?
    En gang gubbesykkel, alltid gubbesykkel, uansett hva kurver og tester sier.
    ...lurer litt på det...

  • Harry Brekksladd

    Liv: ''Elsk eller hat BMW, men japse er best samma hva du sier''?
    Tverrt imot. Ser tverrt imot ut til at "japsefolket" omfavner S1000RR. I diverse fora så er det utelukkende positivt det som kommer fra den kanten, og det er ikke få som kan tenke seg å bytte ut sin CBR/YZF/ZX/GSXR med den siste tyske kreasjonen.
    Derimot så er det alle gubbene som i alle år har messet om paralever, telelever, kardang og annet tull som nå setter kaffen i strupe. Ikke rart for det er vanskelig å drikke kaffe og svelge kameler samtidig.

  • Jah, jeg tror du kan ha et poeng der, du!
    Da F650'ene var nye på markedet, med ensylindret Rotax-motor og uten kardan, hørte jeg noen si at de er ikke ekte BMW.
    -Og de som sa det var de som kjørte BMW med boksermotor!
    Ja, det er av sine egne en skal høre det... -Men det er over 15 år siden, og det har jo kommet flere ikke-bokser-motorsykler fra Berlin siden da.

    -Kanskje det er to hovedtyper BMW-fans; bokser, og de andre? Da er jeg unntaket; elsker begge mine, jeg!

    -Jeg håper de som kjører fort-fort-BMW også trives i BMW Klubben; det er ikke bare ''rosiner'' der! :-)

  • helgek

    Jævla posør mc bike,stygg som juling,r1 er jo kul i forhold til denna..

  • Helge H.

    Jøss og jøss! Kjære navnebror, her er det kun navnet vi har felles. Synes både nykommeren fra Lederhosen-land og solbarna fra Østen oser av dypsindig og avansert ingeniørkunst. Det er en opplevelse å studere det enkelte eksemplar. Det ligger mye tankegods bak hver detalj. Hadde f.eks en uforglemmelig ølkveld for en tid tilbake da en 1098 flyttet inne naboens garasje. Kan ble et trist mc-liv hvis en ikke evner å se det store i det små. Selv den "styggeste" kreasjon kan inneholde et bidrag med positivt fortegn. Et minstekrav til kritikerne er at disse nærmere begrunner sin konklusjon. Et utsagn av typen "den er stygg" sier mye om avsenderen, men lite eller intet om to-hjulingen.

  • Jon H

    Brekksladd: Lurer bare på en ting. Provoserer du bare for å være morsom eller er du så stokk dum som inlegga dine tyder på?

  • Liv ''Reima'' Ullern

    Hallo gutter! Ikke noe krangling her! Da blir det ikke noe barnetimegodteri, assa!

    ...også er ikke ''dum'' og ''uvitende'' det samme - husk på det.

    Ja, da skal jeg trekke meg tilbake til sysakene mine igjen.
    ;-)

  • ottmar von waldemar

    Jon H : Lurer på om du kan utdype hvorfor du mener Harry Brekksladd provoserer eller er "stokk dum" for den sak skyld?
    Syns han hadde et sakelig og greit innlegg her.
    Jeg har nok vært en "japsefreak" i vel 30 år, men må nok si meg mektig imponert med det BMW har gjort her.
    Virker som ei skikkelig børse,og det blir spennende å se korssen den klarer seg i Superbike og om kvalieten holder mål med litt "juling" over tid. Når det er sagt tviler jeg på om undertegnede noen gang blir en BMW eier.

  • Jon H

    Det jeg tenker konkret på i det siste innlegget er utsagnet/setningen om paralever, telelever, kardang osv. Fyren har null peiling. Han har også i mange tidligere vist samme arroganse overfor folk som ikke mener det samme som han.
    Forøvrig gidder jeg ikke skrive mer om han eller andre skribenter. Skal forsøke å holde meg til motorsykler i framtida.

  • RSV-R

    Holda me til aprilla en stund til,artig å se mange opna blikket mot noe annet en japs

  • Brekksladd skriver om gubbene som messer om paralever, telelever, kardang og annet tull.
    Må vel innrømme at jeg tilhører kategorien 'gubber'.
    Dog har jeg tungt for å se hva som er så tullete med nevnte komponenter. Synes faktisk at de funker fint.
    Var også til stede på visning av BMWs siste skudd på stammen, sammen med en hel rekke likesinnede.
    Kan ikke huske annet enn at vi spsite kake til kaffen. Og der var ingen som hostet eller på andre måter slet med kaffedrikking.
    Så, mitt spørsmål er: Hvor finner man disse gubbene?

  • helge k

    K1300r er jo ti ganger råere enn dene dårlige japse kopien...

  • Hallvard the Horrible

    Fremdeles ikke fornøyd med kurvene.

    Momentkurvene til Honda og Yamaha kan umulig stemme med effektkurvene siden de faller brått *før* turtallet kommer opp i 12000rpm, mens effekturvene ikke faller brått av før over 13000rpm.

    Ser mere riktig ut for Kawa og Suzi, uten at jeg har regnet på det.

    (Håpløst å bruke sånne neandertaler-enheter også, men men..)

  • Til K-K.

    Gamlekara er vel såpass fornøyd med gammalbokser'n så de følte kanskje ikke suget mot det nye spreke snadderet på butikken! :-)

    -Prøv BMW Klubben!
    Det er mest spreke damer og karer der, men finner du ikke gubbete nok karer der så kan nok de som er der hjelpe deg videre.
    -Har du spurt i forskjellige veteranklubber og vært på små treff utenom typisk mc-sesong?
    Det var flere spreke gubber fra flere land med BMW på Krystallrally i hælja. Neste treff som du kan finne noen blir vel Primustreffet ved Bjoneroa.
    Ei hælj i august kan du gå sikksakk mellom gammalboksere ved Vangsmjøsas bredd, og har du med lykt så finner du nok noen lystige eiere utpå kvelden... :-)
    -Kos deg! :-)

Legg til kommentar

Legg inn koden under i feiltet over
captcha (n/a)
Felter merket med * må fylles ut
CorePublish publiseringsløsning