Hovedmeny

Søk

 

annonse

annonse

  •  



     




     
     

Du er her:

  • Aktuelt

Verktøylinje

Annonse

Voxan reddet - går elektrisk

Publisert: 02.06.2010

Franske Voxan har svevd i konkursens grenseland i årevis. Nå er merket kjøpt av el-bilprodusenten Venturi, som planlegger overgang til el-drift også på motorsyklene.

(389KB)
Voxan Charade Racing er som de fleste andre Voxan-modellene designet av Sacha Lakic. Han står også bak designet på Venturi-modellene, og blir med videre når det skal lages el-motorsykler.

(405KB)
Venturi-eier Gildo Pallanca Pastor ser sånn passe fornøyd ut etter å ha kjøpt Voxan.

Ivar Kvadsheim

Med sin egenproduserte v-twin klarte Voxan å lage en serie flotte motorsykler - som ingen ville kjøpe.

Etter 15 års drift var det endelig kroken på døren like før nyttår. Siden har det vært flere mislykkede forsøk fra forskjellige aktører på å kjøpe konkursboet.

I dag har imidlertid Gildo Pallanca Pastor, som også eier den franske el-bilprodusenten (og her bruker vi begrepet "produsent" i ordets videste forstant - det er ikke mange biler de setter sammen i løpet av et år) Venturi,  lagt pengene på bordet og sikret seg hele sulamitten. Produksjonsutstyret flyttes nå til Venturi sine lokaler.

Sportslige motorsykler skal fortsatt være førsteprioritet, men nå med el-drift, basert på teknologien fra Venturi. Modellutvalget skal også utvides til "models intended for wider distribution" - noe vi antar er fransk-engelsk for scootere og slikt.

De første modellene skal være klar for salg om tre år.

Kommentarer til artikkelen

  • intruder

    Har ofte gitt uttrykk for at el-sykler er tull og tøys,men kjøregleden er sikkert den samme,og det er jo stor miljøgevinst.
    Men rekkevidden ??

  • Rolf Knudsen

    Har fortsatt store problemer med å se miljøgevinsten. I Frankrike produseres strøm enten med "kontrollerte atombomber" eller med olje/gass/kull.

    "Atombomben" er CO2 fri under drift, men det er utrolig mange tonn som går med under bygging og vedlikehold.

    Dagens el-kjøretøy er også svært avhengige av store mengder miljøgifter under produksjon.

  • elist

    Jada gutta, alt er ikke perfekt i dag, men man kan ikke vente til alt er perfekt før man prøver nye ting. Oljen tar slutt, og med slike ting som skjer i Mexicogolfen for tiden kommer det iallfall ikke til å bli billigere å utvinne den oljen som er igjen framover. Er det ikke en god plan å ha et par utprøvde alternativer før den tid? Kanskje det viser seg at el ikke er framtiden - vel det vet vi ikke før det er prøvd samt at alternativer også er prøvd. Er vel ingen som har sagt at dagens elsykler er fullgode erstatninger, men med testing og utvikling skal man ikke se bort fra at forbedringer kan gjøres, både med tanke på rekkevidde og miljøpåvirkning. Teknologisk framgang har skjedd før, men som oftest etter mye prøving og feiling. Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.

  • ottmar von waldemar

    ...Here we go again..;)
    84 artikler om elektrisk MC!!!!!
    Finnes det ikke annet å skrive om Mr.Kvadsheim??
    Har MC24 gått helt i vranglås?
    Eller er det personlige særinterresser som skinner igjennom til de grader?

  • Metal Jacket

    En gladnyhet, takk Ivar!

    Men du burde kanskje skrive litt om den nye skinnjakken som Harley D. skal komme med i september.
    Dobbel glidelås, bak!

    Og glem ikke Ducati-barbermaskinen, med skjærehodene i V-form.
    Garantert suksess!

    Sist, men ikke minst, den siste BMW-hjelmen, som om 3 år kanskje skal få lesbart display i visiret!
    Må ha!

    Bare så det er nevnt.

  • Ivar Kvadsheim

    Beklager Ottmar, men det er ikke flere. Forhåpentligvis kan vi snart slippe 2500 artikler om besninmotorsykler for hver 100 om elektriske, men enn så lenge er det ikke nok nyheter som involverer stikkontakter.

  • ottmar von waldemar

    Takk Hr.Kvadsheim!?
    ...et svar som forventet.

  • tamburini

    MC 24 er ei flott nettside,men føler meg ikke alene om kritikken på "el stoff",virker som redaksjonen støvsuger mc verdenen for å finne nye el artikler,sesongen er igang og jeg tviler på att jeg treffer noen el sykler denne sesongen.Motorsyklister har jo til felles(tror jeg) att vi lever litt i nuet ,la oss fokusere på nåtiden.så får fremtiden bringe det den vil/må.
    La Schrødingers katt ta seg av framtidsvisjonene,så nyter vi denne mc sesongen med stopp på Shell stasjonen for påfyll av kaffe/pølser OG BENSIN som vi må "plages" med i overskuelig fremtid til mangen "elheads" fortvilese!! Ha ein flott trygg mc sommar!!!

  • I samme stil

    Ottmar von waldemar, godt sagt.

  • ?? vel er jeg en enkel gutt fra Halden som har valgt å leve i Fredrikstad de siste 32 år, og det er kanskje derfor jeg heller ikke skjønner dette helt.Ei gratis nettside med masse interessant stoff for oss mc-frelste, og så bruker vi tida og energien på å klage over at ikke alt er like interessant?? Hvor finner jeg nettsida som bare inneholder det jeg liker og synes er aller best??

  • Harry Brekksladd

    Nyheter om el-sykler er kanskje det som skiller mc24 mest fra "røkla". Keep it up!

    En el-voxan, jo, ja, hadde den eksistert i dag så kunne det blitt handel.

  • Metal Jacket

    MC24 dekker etter min mening utvilsomt sentrale punkter i den pågående mc-utvikling.
    Tør påstå at MC24 er på den øvre del av skalaen når det gjelder seriøse mc-nett-sider.

    Hvilken konkrete nyheter er det MC24 har oversett?
    Hvilke konkrete saker savnes?
    Sett ord på det!

    Det er den letteste sak av verden å gulpe opp eder og galle.
    Litt verre synes det være for oppgulperne å fremskaffe et kosttilskudd, som kan bidra til en eventuell videreutvikling av siden.
    Jeg mistenker de litt ihuga kritikerne for å ha vært bortreist den dagen innovativ tenkning var på agendaen.

    Må innrømme (med fare for å høste pepper) at det er en befrielse å unngå gjentatte innspill om bl.a.hvor plomberingen ligger, hvor fort doningen går i motvind, oppover nedoverbakken, søndag formiddag, etter kirkemesse.

  • ottmar von waldemar

    MC24 "ER" definitivt på den øvre del på skalaen av seriøse nettsteder for og om motorsykler...ingen tvil om det. Derfor trist når artikkelforfatter ikke tåler kritikk som er etter min mening fullt berettiget.
    Om EL-MC er fremtiden kan vi være enige eller uenige om, samma det, men det ER faktisk 84 artikler om EL-MC her inne,og etter MIN mening overeksponering.
    Men ordbruk som: oppgulpere,eder og galle,kosttilskudd,bortreist den dagen innovativ tenkning var på agendaen eller kirkemesse er så til de grader for de mer inntelligente av oss,så på det nivået kommer jeg nok aldri.;//

  • Metal Jacket

    Kortversjonen;

    Hvilken konkrete nyheter er det MC24 har oversett?
    Hvilke konkrete saker savnes?

    Og............hvor ligger egentlig plomberingen?

  • Mye er sagt og skrevet her, og jeg kan nok være enig i at el-mc kanskje er fremtiden. Men jeg er nok blant dem som nok vil gråte en skvett når de siste dråpene bensin blir helt på tanken. (Forøvrig driter jeg i hvor plomberingen er plassert)

  • Ivar Kvadsheim

    Ottmar: Jeg tåler kritikken, og regner også med at leserne tåler en spøk og/eller et lite spark.

    Et lite tips: I hver eneste sak om el-sykler står det enten i overskriften eller ingressen at det dreier seg om nettopp el-sykler. Da er det bare å la være å klikke "les mer" om du ikke vil vite mer.

  • Higgins

    Siden det ikke skjer en dritt i resten av MC verden er det godt at det i alle fall skjer noe på el-fronten. Jubileumsmodeller som er klin like fjordårets, men med ny retro farge? Ikke så spennende. Dessuten har jeg såpass tro på redaksjonen at jeg tror ikke el-artikler kommer i stede for, men i tilegg til trad. MC

  • ottmar von waldemar

    Nei Hr. Kvadsheim du tåler definitivt ikke kritikk,og den plomberinga som kompisen din er så interessert i vet heller ikke jeg hvor er, men jeg vet iallefall HVOR den burde hvert...:-))

  • Metal Jacket

    Heisan, nå har vi det gøy, dere!
    Her er det jo like mye humoristisk sans som gull i tanna til Nøtteliten!

    Du kompis Ivar,
    vi får håpe at runde 2 med "EL vs PETROL", mer går på spill om ballen, enn jakt på motspilleren.

    En tanke mer fotball, en anelse mindre rugby?
    Og snart åpner overgangsvinduet!
    Hvem vet?

  • ...kan´ke alle sammen være litt ålræite, a?

    SMIL!

  • Bjarne

    Hvilke nyheter MC24 har oversett? Ja, i alle fall ikke noe som handler om det vi motorsyklister IKKE kommer til å føle på kroppen de nærmeste mange årene, nemlig: Elektriske motorsykler! Her er dekningen nærmest 100% perfekt, selv om fenomenet ikke kommer til å bety noe som helst for noen av oss på mange år, og kanskje aldri.

    Derimot finnes det hundrevis av emner MC24 IKKE dekker. Nøyaktig hva de har latt være å dekke til fordel for elektrisk MC er vanskelig å si, siden artiklene ikke er skrevet. Men at det er fullt mulig med minimum av kreativitet å finne noe relevant å skrive om som har betydning for *dagens* motorsyklister, det tror jeg man skal være rett ut stokk dum for å ikke innse. Og at det evinnelige stoffet om el. motorsykler ikke går på bekostning av mer relevant stoff, det kjøper jeg bare ikke. Prøver man å fortelle folk at journalisten ikke bruker noe av sin helt sikkert begrensede tid på å skrive dette stoffet? Kommer det bare dettende inn av seg selv, uten innsats? Trokke det.

    Forøvrig er jeg personlig uenig i at MC24 er så fantastisk. Hos meg står den langt nede på listen over det jeg leser av MC stoff online. Folk er forskjellige.

  • Helge H.

    Spennende design på den sykkelen.
    Bra at den er reddet.

  • Liv ''Reima'' Ullern

    Hærrejemini!
    De som ikke liker artiklene her generelt kan da for sv@*te bare la være å lese de! Eller les de og hold kjeft!
    (Vet at jeg ikke følger mine egen råd nå, men for sv@*te, nok er nok!)

    -Også går det sikkert an å komme med konkrete positive forslag om temaer, hvis en har noe i ermet.

  • Takknemlig leser

    Det er lettere å rive ned (komme med kritikk),
    enn å bygge opp noe (komme med forslag).
    Kanskje kritikerne gjør hva de makter,
    men strekker ikke til evnemessig på forslagsiden?

    Vi bør vel gjerne være litt rause med de svakeligstilte i samfunnet?

  • Walker

    "Reima" og Takknemlig leser: Jeg heier på dere!

  • intruder

    Har ofte vært bra negativ,men når vi får ei kjæftskuring av Liv ala de jeg daglig får av kjærringa,gjør vi nok lurt i å haulle kjæft....
    Sku je meine...

  • Tormod Amlien

    Mye positivt engasjement her. Veldig godt å se at arbeidsdagene i Norge er så korte at folk ikke bare har tid til å lese artikler de ikke liker, men også skrive kommentarer om hvor teit det er. Dette er god norsk ånd vi må holde i hevd!

  • Havblikk

    Amen!

  • No make any <a href="http://www.lowpricedairjordans.com" title="Cheap Air Jordans">Cheap Air Jordans</a> difference what requires place toward the signature oxygen Jordan line, it's a fabulous bet the fact that brand recognize <a href="http://www.lowpricedairjordans.com" title="Buy cheap Jordans">Buy cheap Jordans</a> and its tradition of quality

  • With a minute time into our website. Can see what you like! Will give you more confidence to bring to the pursuit
    http://www.snowuggshoes.com
    We are international trade.We offer grade a quality product only.Our products are authentic quality with original box.No matter what reason it is,buy from us will have much more confidence!So,please don't hesitate,just contact us for details!We will be your reliable business partner!

  • Hogan Scarpe contains a number of categories of share, which includes Hogan Sito Ufficiale which inturn you'll find it prime quality and even different modelling attrative alot more individuals and even have nice encourage. And even truth be told there have also reduction on them. As a result urgency close to accepted Scarpe Hogan.

Legg til kommentar

Legg inn koden under i feiltet over
captcha (n/a)
Felter merket med * må fylles ut
CorePublish publiseringsløsning